Stary samochód – zezłomować czy sprzedać?
Które rozwiązanie będzie lepsze?- 17 czerwca, 2018
- Samochody osobowe
- Opublikowane przez admin
- Możliwość komentowania Stary samochód – zezłomować czy sprzedać? została wyłączona
Nadszedł czas pożegnać się ze swoim starym samochodem i wymienić go na nowy? Świetnie! Zakup nowego samochodu to ekscytujące wydarzenie nie tylko dla miłośników motoryzacji, ale także dla każdego z kierowców. O ile wybór, czy znalezienie kolejnego samochodu nie powinno sprawić nam najmniejszego problemu, tak decyzja o tym, co zrobić z poprzednim modelem bywa kłopotliwa.
Mamy bowiem wiele możliwości – sprzedaż osobie prywatne, autokomis, sprzedaż do skupu, bądź złomowanie. Którą z nich wybrać? W tym wypadku, należy pożegnać się z sentymentami i wybrać opcję rozsądną i korzystną.
2. Dlaczego złomowanie starego samochodu jest korzystniejsze niż sprzedaż?
3. Dokumenty niezbędne do zezłomowania pojazdu i odzyskania ubezpieczenia
Niepewne skupy samochodów używanych
Z pewnością odradzamy korzystanie ze skupów samochodów używanych, o których nie słyszeliśmy nigdy wcześniej. Jeśli znajdziemy ofertę odkupienia naszego samochodu, w formie ulotki z numerem telefonu, bez żadnych dodatkowych informacji. Wtedy najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustami, którzy skupują auta na tzw. „słupy”. Zaniżają znacznie ich wartość, a następnie sprzedają na części lub oddają samochód do złomowania, wyłudzając należny nam zwrot składki ubezpieczeniowej.
Naciśnij, aby zadzwonić tel. 791 286 830
Drugi nr naciśnij, aby zadzwonić tel. 881 666 108
Jeśli myślisz o sprzedaży samochodu do skupu, wybierz tylko taką firmę, która jest znana, posiada kompletną dokumentację, a także jest rekomendowana przez innych. W większości przypadków jednak, jeżeli pozbywamy się starego, niesprawnego modelu, skupy samochód nie są w stanie zaoferować nam korzystnych warunków finansowych. Sprzedaż takiego samochodu osobie prywatnej, również wydaje się mało prawdopodobną opcją, pozostaje nam zatem demontaż pojazdu.
Dlaczego złomowanie starego samochodu jest korzystniejsze niż sprzedaż?
Jak wspomnieliśmy wyżej – sprzedaż wraku wiąże się z ryzykiem trafienia na nieuczciwego kupca, a taka transakcja może okazać się dla nas bardzo kłopotliwa w skutkach. Złomując samochód w stacji demontażu pojazdów, która posiada uprawnienia od wojewody, otrzymujemy komplet dokumentów niezbędnych do wyrejestrowania pojazdu. Polskie prawo, nakłada obowiązek opłacania składki OC dla każdego zarejestrowanego pojazdu. Niezależnie od tego, czy jest on sprawny technicznie, czy od pół roku stoi na naszej posesji nieużywany, ubezpieczenie trzeba płacić. Urząd, który odkryje brak ważnego ubezpieczenia, może obciążyć nas bardzo wysokimi karami pieniężnymi.
Naciśnij, aby zadzwonić tel. 791 286 830
Drugi nr naciśnij, aby zadzwonić tel. 881 666 108
W przypadku złomowania pojazdu w Katowicach, nie tylko unikamy tego problemu, ale również możemy ubiegać się o zwrot nadpłaconej składki od ubezpieczalni. Jeżeli zatem umowa OC obowiązuje nas np. od stycznia do końca grudnia i za cały ten okres składka została już opłacona, a w czerwcu zdecydujemy się na zezłomowanie pojazdu, ubezpieczyciel zwraca nam cały nadpłacony okres, z dokładnością co do dnia. Jak załatwić formalności? Nic prostszego.
Dokumenty niezbędne do zezłomowania pojazdu i odzyskania ubezpieczenia
Do stacji demontażu należy oczywiście udać się z kompletem dokumentów, takich jak dowód rejestracyjny, karta pojazdu, dowód tożsamości – jeśli jesteśmy osobą prywatną. Jeśli auto jest współwłasnością, niezbędne będzie imienne upoważnienie do zezłomowania. Jeśli był częścią działalności gospodarczej, koniecznie powinniśmy dostarczyć również wpis do CEiDG. Szczegółowych informacji na ten temat najlepiej zasięgnąć u pracownika, np. auto złomu w Rudzie Śląskiej.
Naciśnij, aby zadzwonić tel. 791 286 830
Drugi nr naciśnij, aby zadzwonić tel. 881 666 108
Po zezłomowaniu, powinniśmy otrzymać zaświadczenie o zdemontowaniu pojazdu a także unieważnienie tablic rejestracyjnych, z którymi to udajemy się do przypisanego nam wydziały komunikacji, w celu wyrejestrowania pojazdu. Tam, uzyskujemy zaświadczenie o wykreśleniu pojazdu z ewidencji urzędu – czyli o wyrejestrowaniu samochodu i komplet dokumentów dostarczamy naszemu ubezpieczycielowi. Oczywiście nie ma potrzeby udawania się do placówki, większość formalności możemy dziś załatwić drogą pocztową, zarówno tradycyjną jak i elektroniczną. Żadna ubezpieczalnia nie ma prawa odmówić nam zwrotu pieniędzy, gdyż po dokonaniu kasacji i wyrejestrowaniu samochodu, przedmiot umowy przestaje istnieć, a więc zwrot nadpłaconej składki należy nam się bezapelacyjnie.