Jak wyrejestrować samochód i kiedy trzeba to zrobić?

Skorzystaj z naszych wskazówek

Skasowałeś samochód i zastanawiasz się co dalej? A może chcesz zezłomować stary samochód, który nie nadaje się do dalszego użytkowania? Nie wiesz co zrobić po kradzieży pojazdu? W dzisiejszym artykule postaramy się w prosty sposób opisać procedurę wyrejestrowywania pojazdu w powyższych okolicznościach, a także podpowiemy, jakie dokumenty będą Ci potrzebne.

1. Wyrejestrowanie samochodu
2. Niezbędne dokumenty
3. Demontaż pojazdu

Wyrejestrowanie samochodu

Posiadanie zarejestrowanego pojazdu, niezależnie od tego, czy jest on sprawny technicznie, czy też zupełnie nie nadaje się do użytkowania, zawsze wiąże się z koniecznością opłacania ubezpieczenia OC. W następujących przypadkach, możemy udać się do wydziału komunikacji w którym auto rejestrowaliśmy, celem wyrejestrowania:

• kradzież
• kasacja za granicą
• wywóz za granicę i zarejestrowanie samochodu w innym kraju
• oddanie samochodu do stacji demontażu pojazdów
• trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu poparta odpowiednią dokumentacją

Naciśnij, aby zadzwonić tel. 791 286 830

Drugi nr naciśnij, aby zadzwonić tel. 881 666 108

Niezbędne dokumenty

O czym pamiętać przy wyrejestrowaniu samochoduCelem wyrejestrowania pojazdu, musimy zawsze okazać urzędnikowi dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli istnieje), tablice rejestracyjne (wyjątkiem jest kradzież samochodu), dokumentację od ubezpieczyciela (OC), wypis z KRS bądź zaświadczenie z CEIDG – w zależności czy samochód był własnością osoby prywatnej, czy użytkowany był w prowadzeniu działalności gospodarczej, a także zaświadczenie o uiszczonej wcześniej opłacie skarbowej (kilkanaście złotych). Ponadto, w przypadkach takich jak złomowanie, czy kradzieże, obowiązuje okazanie dodatkowych dokumentów. Jeśli auto zostało skradzione, niezbędne jest złożenie oświadczenia – pod odpowiedzialnością karną, zaświadczenie o zgłoszeniu kradzieży, lub umorzeniu śledztwa, które wydane może zostać jedynie przez wyznaczone organy.

 

Naciśnij, aby zadzwonić tel. 791 286 830

Drugi nr naciśnij, aby zadzwonić tel. 881 666 108

Samochód wywieziony za granicę, uda nam się wyrejestrować, jeśli dołączymy do powyższej dokumentacji dowód zbycia za granicę, lub kopię zaświadczenie o zarejestrowaniu auta w innym kraju. Jeśli zaś samochód uległ kasacji poza granicami Polski, dołączamy pisma dokumentujące kasację. Urzędy wymagają od interesanta dostarczenia zarówno dokumentu w języku w jakim został oryginalnie sporządzony, jak i tłumaczenia, które także nie może być byle jakie, bo zatwierdzone przez przysięgłego tłumacza.

Złomowanie samochodu - gdzie się udać?

Złomowanie samochodu z kolei, wymaga dostarczenia do wydziału komunikacji dokumentu od stacji demontażu, potwierdzającego rozbiórkę samochodu. Mamy na to 30 dni od momentu zezłomowania. W bardziej złożonych przypadkach, jak utrata posiadania bez utraty własności, urząd może poprosić także o inne dokumenty, najrozsądniej byłoby zatem zatelefonować, bądź udać się na miejsce z prośbą o dokładne informacje.

Demontaż pojazdu

Wybierając stację, której chcemy powierzyć zezłomowanie naszego samochodu, w pierwszej kolejności powinniśmy się upewnić, czy działa ona legalnie. Tylko stacje zatwierdzone przez marszałka województwa posiadają wszelkie uprawnienia do prowadzenia tego typu działalności. Następnie, możemy zorientować się ile możemy zyskać oddając swój pojazd. Z reguły kwoty te są bardzo zbliżone do siebie, ale możemy wziąć pod uwagę wszelkie udogodnienia jak np. odebranie samochodu z posesji, czy wypłatę należności od ręki.

Naciśnij, aby zadzwonić tel. 791 286 830

Drugi nr naciśnij, aby zadzwonić tel. 881 666 108

Stacje demontażu mogą również odliczać za każdy brakujący kilogram pojazdu – zgodnie ze stanem zapisanym w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli dotyczy to naszego samochodu, wybierzmy przedsiębiorstwo które policzy sobie jak najmniej. Należy pamiętać, że bardzo ważne jest przestrzeganie terminów i dbałość o wszelkie dokumenty. Jeśli samochód, który zezłomowaliśmy wciąż posiadał jeszcze ważną polisę OC, ubezpieczalnia ma obowiązek zwrócić nam część poniesionych kosztów, dlatego warto załatwiać wszelkie sprawy związane z dokumentami i urzędami „od ręki”.

 

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top